چهارشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۹

بهترین روش های ترک سیگار

بهترین روش های ترک سیگار

سیگار کشیدن یکی از عادت‌ های رایج در بین اکثر افراد می باشد که سن و سال نمی شناسد. امروزه هر شخصی و در هر سن و سالی اعتیاد به مصرف سیگار دارد که شانس ابتلا به سیگار را 20 تا 30 درصد افزایش می‌دهد. همچنین زندگی با افراد سیگاری به منزله ی مصرف سیگار می باشد. اگر می خواهید با راهکارهای ترک سیگار آشنا شوید تا به این صورت به عزیزان و یا به خودتان کمک کنید، پیشنهاد می‌شود تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله سعی شده تا روش های صحیح و درست ترک سیگار گفته شود.

معرفی راهکارهای ترک سیگار 

به طور کلی ترک اعتیاد به هر نوع مواد مخدری دارای راهکارهای اصولی و و صحیح می باشد که بهتر از اولین قدم تا اخرین قدم مشورت یک روانشناس را داشته باشید. از راهکارهای ترک سیگار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تصمیم به ترک سیگار

2. استفاده از NRT برای ترک سیگار

3. نوشیدن زیاد آب

4. داشتن تعهد و حمایت رفتاری

5. استفاده از ویتامین های لازم

تصمیم به ترک سیگار

یکی از قدم های مهم و اساسی داشتن اراده و گرفتن تصیم قطعی برای ترک سیگار می باشد. پس گرفتن تصمیم حتما این را به یاد داشته باشید که با یک مشاور ماهر در این زمینه مشورت کرده و سپس روز مورد نظر برای شروع ترک را انتخاب نمایید.

استفاده از NRT برای ترک سیگار

برای آن که بتوایند در روز اول کمی با سیگار نکشیدن کنار بیاید و بدنتان عادت کند بهتر است تا از داروهای ترک سیگار شروع کنید. همچنین داشتن یک برنامه غذایی درست نیز می تواند کمک کند. افاردی سیگاری مدت هاست که با نیکوتین خود را آرام کرده اند. نیکوتین در یک بسته آدامس NRT می توان با مبارزه با سیگار کمک کند. استفاده از NRT برای از بین بردن عوارض سیگار در بدن ساخته شده است که تلاش برای ترک سیگار را بیشتر به موفقیت نزدیک می کند. اگر در هنگام مصرف NRT دچار سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و... شدید حتما با پزشک خود تماس بگیرید. از انواع NRT می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. چسب پوستی

2. آدامس

3. اسپری بینی

4. استنشاقی

حتما توجه داشته باشید که اسپری بینی و استنشاقی را فقط با نسخه پزشک می توان مصرف کنید.

نوشیدن زیاد آب

نوشیدن مایعات یکی از روش های طبیعی و ساده برای ترک سیگار می باشد. با مصرف زیاد آب می توانید سلامت بدن خود را کم کم بازگردانید. همچنین نوشیدن آب در سم زدایی بدن بسیار کمک می کند و میل به سیگار و را کاهش می دهد. 

داشتن تعهد و حمایت رفتاری

برای آن که بتوانید وابستگی به سیگار را کمتر کنید باید بتوانید خود را از نظر احساسی وابسته و متعد به عزیزان خود کنید. حمایت خانواده و عزیزان از فردی که تصمیم به ترک سیگار دارد از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین شرکت در گروه های حمایتی و یا گروه های مشاوره و... نیز می توان برای ترک سیگار بصسیار موثر باشد.

استفاده از ویتامین های لازم

مصرف سیگار باعث کمبود بسیاری از ویتامین ها در بدن می شود، شما می توانید برای جبران آن از ویتامین های A، E و C استفاده کنید. هر کدام از این ویتامین ها اثرات بسیار مفیدی در بدن فرد سیگاری خواهد گذاشت. به طور مثال ویتامین آ برای درمان صفرا بسیار موثر است در حالی که ویتامین E سلول های آسیب دیده بر اثر سیگار کشیدن را ترمیم می کند.

اقدامات لازم بعد از ترک سیگار

بعد از ترک سیگار و قطع دریافت نیکوتین بهتر است تا رژیم غذایی خود را حفظ کنید و از انواع مواد مغذی و ویتامین دار استافده نمایید. همچنین به نوشیدن بسیار آب در طول روز عادت کنید و به هیچ عنوان را آن را ترک نکنید.


ثبت نظر