دوشنبه, ۱۶ تیر,۱۳۹۹

راهکارهای طب سنتی برای ترک سیگار

یکی از مواد اعتیادآور در جامعه امروز سیگار می باشد. اعتیاد به سیگار یک مورد آزار دهنده برای خود شخص و اطرافیانش می باشد که نه تنها سلامتی شخص و اطرافیانش را به خطر می اندازد بلکه ضررهای مالی زیادی نیز به بار می آورد. با توجه به مضرات فراوان سیگار اکثر اشخاص تمایل دارند از دام این اعتیاد و وابستگی به آن رهایی یابند و به جسم و روح خود آسیب کمتری برسانند. راهکارهای مختلفی برای ترک سیگار وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به راهکارهای طب سنتی برای ترک سیگار اشاره نماییم.

ترک سیگار

معمولا افراد زیادی تمایل به ترک سیگار دارند اما راه درست این مهم را نمی دانند. ترک سیگار  باید با عزم و اراده محکم صورت گیرد تا به ننیجه دلخواه برسید. کلنیک های ترک سیگار، قرص، آدامس و مواد مختلفی برای ترک سیگار وجود دارد، در این بین طب سنتی نیز گیاهان دارویی و مواد خانگی مختلفی را برای ترک سیگار پیشنهاد می دهد که در ادامه به معرفی تعدادی از روش های ترک سیگار با طب سنتی اشاره می کنیم:

  • لوبلیا
  • شیرین بیان
  • جینسینگ
  • جو
  • گل راعی

لوبلیا

لوبلیا یک گیاه است که در بازار به صورت سرکه عرضه می شود و در مصرف آن باید زیاده روی نشود زیرا مصرف بالای آن خطر مسمومیت دارد. لوبلین یک ماده موجود در این گیاه است که تاثیرات نیکوتین را کاهش می دهد. لازم به ذکر است که مصرف لوبلیا باید تحت نظر پزشک باشد و دوز مصرفی آن معمولا در روز 4 الی 8 قطره است.

شیرین بیان

شیرین بیان یک آرامبخش قوی است که بر روی سیستم تنفسی تاثیرات مثبتی می گذارد. اشخاص سیگاری معمولا دچار آسیب های جدی ریوی و مشکلات تنفس هستند که با مصرف شیرین بیان این مشکلات برطرف می گردد و مهم ترین فایده آن کاهش خستگی و افزایش انرژی می باشد. شیرین بیان را می توان به صورت جویدن ریشه استفاده نمود یا این که رشه آن را به صورت چای دم کرد.

جینسینگ

جینسینگ یک گیاه لبریز از انرژی است که نیروی غده های آدرنالی را چند برابر می کند و نقش مهمی در مقابله با استرس و حملات عاطفی دارد. این خواص مفید جینسینگ می تواند مسیر ترک سیگار را برای شخص هموار سازد. طریقه مصرف جینسینگ بسیار راحت می باشد و می توان یک قاشق از پودر جینسینگ را به همراه یک لیوان شیر میل نمود تا به ترک سیگار شخص مصرف کننده کمک شایانی بنماید.

جو

یکی از روش های خانگی ترک سیگار که در طب سنتی سفارش می شود؛ جو می باشد. یک قاشق جو را در دو کاسه آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید یک شب تا صبح در همین میزان آب باقی بماند و روز بعد به مدت ده دقیقه بجوشانید. شخص سیگاری می تواند برای دفع سموم بدن و تصفیه شدن بدن بعد از هر وعده غذایی مقداری از این مخلوط را مصرف نمود.

گل راعی

یکی از راهکارهای طب سنتی برای ترک سیگار مصرف گل راعی است. از آنجا که نیکوتین موجود در سیگار تاثیر زیادی بر روی افسردگی و مشکلات روحی افراد دارد با ترک سیگار شخص دچار اضطراب و استرس می شود و لذا برای رهایی از این مشکلات می توان گل راعی که ضد افسردگی و اضطراب می باشد و تاثیر زیادی بر روی آرامش شخص دارد را مصرف نمود. لازم به ذکر است گل راعی باید با تجویز پزشک مصرف گردد که با سایر داروها تداخل ایجاد نکند؛ همچنین این دارو که به صورت کپسول و شربت در بازار به فروش می رود مناسب مصرف زنان باردار و شیرده نمی باشد.

بدن پس از ترک سیگار

در بخش های بالایی راهکارهای طب سنتی در رابطه با ترک سیگار را مرور کردیم اما شاید برای همه جالب باشد که بدانیم بدن بعد از ترک سیگار وارد چه مرحله ای می شود. یکی از نخستین تغییرات جسمی بازگشت ضربان قلب به سطح عادی می باشد که در همان روزهای نخستین ترک سیگار اتفاق می افتد. کاهش خطر حمله قلبی، نرمال شدن فشار خون، بهبود یافتن دستگاه تنفسی و... از نشانه های مثبت ترک سیگار می باشند. خطر ابتلا به سرطان ریه، مری و سکته قلبی به حدی کاهش می یابد که شخصی که چندین سال است سیگار را کنار گذاشته است با فردی که اصلا سیگار نکشیده است تفاوتی ندارد. پس شک نکنید و قدر ثانیه ها را بدانید و یک ثانیه زودتر ترک سیگار را آغاز نمایید.

ثبت نظر