دوشنبه, ۱۳ مرداد,۱۳۹۹

روش های برخورد با نوجوان سیگاری

اکثر والدین این دغدغه را دارند که فرزندانشان به سمت سیگار و مواد مخدر نروند و با روش های مختلف به آن ها تذکرات زیادی در این باره می‌دهند. گاهی این تذکرات و طرز بیان نظرات والدین می تواند نوجوانان را آزرده خاطر نماید و بیشتر به دوستان ناباب و مصرف دخانیات روی آورند. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره روش های برخورد با نوجوان سیگاری و پیشگیری از گرفتار شدن نوجوانان در دام دخانیات در اختیارتان قرار دهیم.

نقش دوستان در مصرف سیگار

متاسفانه نوجوانان نظرات هم سن و سالان خود را بیشتر از نظرات خانواده می پذیرند و همیشه اعتقاد دارند که بزرگترها احساست و مشکلات آن ها را درک نمی کنند. در بین نوچوانان سیگار کشیدن نشانه قدرت بالا و ابهت آن ها می باشد و تصور غلطی دارند که هر کس سیگار بکشد جرات بالایی دارد و با سایر افراد متفاوت است. در مواردی نوجوان به دلیل این که قدرت نه گفتن ندارد در برابر تحریکات دوستانش متقاعد می شود که باید سیگار مصرف کند. در این شرایط باید والدین به کودکان خود قدرت نه گفتن بیاموزند و این توانایی را در آن ها افزایش دهند که نظرات و عقاید خود را بدون احساس تحقیر به دوستان و اطرافیانش انتقال دهد. 

نقش والدین و مدارس در عدم مصرف سیگار 

والدین باید روابط خود با فرزندانشان را تقویت نمایند و فضایی شاد و سالم در محیط خانه به وجود بیاورند. سن نوجوانی از نظر روانشناسان بسیار دوره حساسی می باشد و در این دوران شخصیت فرد شکل می گیرد. در نتیجه باید خانواده به خصوص والدین به فرزند نوجوان خود کمک کنند که در فضایی امن و به دور از استرس و انرژی های منفی رشد کنند. با توجه به جامعه امروزی که لبریز از پیشرفت های تکنولوژی است و تمام سنین بیشتر ساعات خود را در فضای مجازی سپری می کنند نوجوانان بدون شک زودتر از این که والدین اقدام نمایند با مسائلی که در واقعیت منفی هستند اما توسط اشرار زیبا جلوه می دهند آشنا می شوند در نتیجه والدین باید پیش از این نوجوان خود را با سیگار، مواد مخدر، بیماری ها، از دست دادن موقعیت تحصیلی و اجتماعی، زشت شدن ظاهر و سایر مواردی که از عواقب مصرف مخدرهاست آشنا سازند. والدین و اولیای مدرسه باید به مواردی همچون احساسات و عواطف فرزندشان، زودرنج بودن، خجالتی بودن، وابستگی به والدین یا سایر اعضای خانواده و مواردی از این قیبل را در نظر بگیرند و بر اساس شخصیتشان با آن ها برخورد کنند. برای مثال تحقیر کردن، توهین کردن در میان جمع، خشونت بیش از حد و مواردی از این دست می تواند نوجوانی که بسیار حساس است را به شخصی منزوی و گوشه گیر تبدیل نماید که برای فرار از این حالات روحی به دام دخانیات و مواد مخدر پناه ببرد. برای پیشگیری از این اتفاقات ناگوار به خصوص زمانی که در خانواه اعم از پدر، مادر، خواهر، برادر و اطرافیان نزدیک اشخاص معتاد به سیگار و مواد مخدر وجود دارد وادین لازم است که با روحیات فرزندانشان آشنا باشند و این روحیات را با اولیا مدرسه در میان بگذارند. بدون شک به هر اندازه که شما پدر و مادر گرامی با کودکانتان بخندید و صمیمانه برخورد کنید به همان میزان آن ها را از پناه بردن به دوستان ناباب و لذت های دروغین دور نگه داشته اید. اگر فرزندتان خطایی را مرتکب می شود راه های پناه بردن به خودتان را برایش مسدود نکنید بگذارید برای فرزندتان مامن و پناهگاه باشید.

ثبت نظر