چهار شنبه, ۰۱ مرداد,۱۳۹۹

چرا زنان سیگار می کشند؟

هنوز هم در بعضی شهرها و مناطق ایران سیگار کشیدن یک خانم قبیح و زشت می باشد و جامعه این مورد را نمی پذیردعلاوه بر این زنان سیگاری با مصرف دخانیات آسیب های جدی بر زیبایی و سلامت جسمشان وارد می گردد. سیگار کشیدن مانند همه رفتارهای انسان دلایلی دارد و باید ریشه آن را یافت. شاید کسی که این مقاله را می خواند ژست دفاع از حقوق زنان را بگیرد و بگوید چرا برای مردان مصرف سیگار زشت نیست، اما این را باید ذکر کنیم اولا این مقاله به طور اختصاصی سیگار کشیدن زنان را بررسی می کند، دوما به همان میزان نباشد در همان حد جامعه آقایان سیگاری را نیز شماتت می کند. با توجه به این مسائل قصد داریم در این مقاله به این موضوع که چرا زنان سیگار می کشند بپردازیم.

خطر سیگار کشیدن زنان

زنان با مصرف سیگار زیبایی و موهبت داشتن پوستی صاف و بدون چروک را از خود می گیرند. لبان تیره و دندان های زرد و خراب از دیگر آسیب های وارد شده بر خانم ها به دلیل مصرف سیگار و قلیان می باشد. سیگار عامل مشکلات قلبی، ریزش مو، لاغری مفرط، سرطان ریه، سرطان کلیه، سرطان رحم، آسم، مشکلات تنفسی و... می باشد. درصدی از زنان سیگاری دچار ناباروری می گردند یا این که صاحب فرزندانی ضعیف با مشکلات جسمی زیاد می شوند.

دلایل مصرف سیگار زنان

سیگار کشیدن همان طور که در بخش های بالاتر ذکر نمودیم دلایل متعددی دارد؛ گاهی همنشینی با دوستان سیگاری، گاهی تقلید از خانواده، در مواردی نیز به تبعیت از بازیگران و خوانندگان سینما دختران نوجوان سراغ سیگار کشیدن می روند. شاید برایتان جالب باشد که دختران جوان و دانشجو اعتقاد دارند که برای اثبات برابری حقوق زن و مرد آن ها اقدام به سیگار کشیدن می نمایند و اعتقاد دارند که جامعه چرا برای خانم ها محدودیت مصرف سیگار قائل است اما آقایان آزادانه دخانیات مصرف می کنند. در مواردی دختران نوجوان متاسفانه توهم روشنفکری به خود می گیرند و حس می کنند با پک زدن به سیگار انسان مهمی جلوه می کنند. خانواده نیز تا حدودی البته نه به اندازه دوستان در این امر مهم و تاثیرگذار است. دختران با توجه به محدودیت ها و تفاوت هایی که بین دو جنس زن و مرد به وجود آمده است با هر روشی اصرار دارند استقلال طلبی نمایند، از سوی دیگر در سنین پایین تر متاسفانه نوجوانان ما قادر به نه گفتن نیستند و در مقابل تعارف یا اصرار اطرافیان تن به مصرف دخانیات می دهند. حتی در مواردی زنان معتقدند برای همسو بودن با شوهر یا نامزدمان به مصرف دخانیات روی آورده ایم.  علاوه بر این موارد بسیاری از دختران کشورمان برای ارضای حس کنجکاوی خود و این که به یک حالت سرخوشی و فرار از درد و رنج برسند سیگار را امتحان می کنند. بدون شک نداشتن اطلاعات کافی در زمینه آسیب هایی که به واسطه مصرف سیگار بر شخص و جامعه وارد می شود نقش مهمی در افزایش مصرف آن در این قشر دارد. دختران و پسرانی که در آینده مسئول تربیت کودکان جامعه می باشند باید از خود شروع کرده و با بالا بردن عزت نفس، تفکرات مثبت و این ذهنیت که سلامت جسمی کاملی باید داشته باشند به پیشواز این مسئولیت خطیر بشتابند تا جامعه ای سالم و شاداب داشته باشیم.

ثبت نظر