سه شنبه, ۲۴ تیر,۱۳۹۹

تاثیرات مواد مخدر بر مغز و اعصاب انسان

اصلی ترین تاثیر مواد مخدر ایجاد هیجان، سرخوشی، اضطراب، ترس و حالت های روحی متفاوت می باشد که شخص با مصرف دوز مختلف از مخدر به همان میزان دچار اختلالات رفتاری می شود. عده زیادی از مصرف کنندگان مواد مخدر اعتقاد دارند که با مصرف مواد احساس خوبی به آن ها دست می دهد؛ در حالی که متوجه نیستند با گذشت زمان مصرف مواد مخدر نه تنها به یک وابستگی و اعتیاد تبدیل می شود و علاوه بر این آسیب های جدی بر جسم، روح و روان و سیستم عصبی شخص بر جای می گذارد. در این مقاله قصد داریم آسیب های وارد شده بر مغر که ناشی از مصرف مواد مخدر مختلف هستند را بررسی نماییم.

انواع مواد مخدر

مواد مخدر را می توان از لحاظ تاثیرگذاری به چند گروه مختلف تقسیم نمود: 

  1. دژم ساز: مواد مخدر دژم ساز بر روی مغز تاثر مستقیم می گذار و واکنش های مغز را آهسته می کند. این گروه از مواد مخدر اغلب باعث خواب آلودگی، کاهش فشار خون و ضربان قلب می گردند.
  2. محرک: محرک نوعی از مواد مخدر است که به سیستم عصبی بدن شخص مصرف کننده سرعت می بخشد. عکس دژم سازها؛ محرک ها باعث بی خوابی، افزایش ضربان قلب و فشار خون می گردند.

دژم سازها را می توان به مواد مخدری از قبیل هروئین، تریاک و مورفین تقسیم نمود. محرک ها نیز به مواد مخدری همچون کوکائین و آمفتامین تقسیم می شوند. علاوه بر موارد ذکر شده مخدرها را می توان به گروه های سرکوب کننده، توهم زا، استنشاقی و... تقسیم نمود که در ادامه به طور کامل در رابطه با عوارض و تاثیر مواد مخدر مختلف خواهیم پرداخت.

شیشه 

شیشه با نام علمی مت آمفتامین یکی از مواد مخدر پر مصرف در تمام دنیا می باشد که جزء محرک ها محسوب می گردد. شیشه آثار کوتاه مدت و بلند مدت متعددی دارد که از آثار کوتاه مدت آن می توان به بی خوابی، کاهش خستگی و افزایش دقت و تمرکز اشاره نمود. از آثار بلند مدت شیشه می توان به آسیب جدی مغز، تشنج، توهم، خشونت، سرگیجه و مرگ ناگهانی اشاره نمود.

کوکائین

کوکائین یکی از محرک ها می باشد که از گیاه کوکا تهیه می شود و با استنشاق مصرف می شود. همین روش مصرف کوکائین می تواند آسیب جدی بر پره های میانی بینی وارد کند. کوکائین به حدی مضر است که در تعداد زیادی از افراد با همان بار اول استفاده منجر به مرگ گردیده است. کوکائین از قدرت ایجاد اعتیاد و وابستگی بالایی برخوردار است و با همان یک بار مصرف شخص به این مخدر وابسته می گردد. از تمام این مسائل که بگذریم باید به این نکته اشاره کنیم که کوکائین یکی از مواد مخدری است که تاثیر مستقیم بر روی مغز و بخش اعصاب و روان می گذارد و موجب توهم، خشونت، پارانوئید، سکته قلبی و ... می گردد.

تریاک

تریاک از خشخاش تهیه می شود و یک خوشحالی و سرخوشی زودگذر به شخص مصرف کننده القا می کند. تریاک جزء مواد مخدر سرکوب کننده محسوب می شود که متاسفانه افراد مختلفی این تصور غلط را دارند که با خوردن تریاک درد آن ها کاهش می یابد؛ در حالی که تریاک به سرعت منجر به وابستگی و اعتیاد می گردد. تریاک عوارض مختلفی همچون افسردگی، اختلال حافظه، کاهش میل جنسی، بی تفاوتی به امور و... بر روی بدن و روح شخص بر جای می گذارد. 

هروئین

هروئین یکی از مشتقات خشخاش و تولید شده از مرفین می باشد که مصرف آن منجر به مشکلات کبد، کلیه، هپاتیت، تنگی نفس و... می گردد. در مواردی تولیدکنندگان مقداری گچ، تالک، آرد و.... را با هروئین ترکیب می نمایند.

نیکوتین

نیکوتین ماده اصلی و اعتیاد آور موجود در توتون و تنباکو می باشد که در تولید سیگار استفاده می شود. نیکوتین یک از مواد مخدری محسوب می ش ود که به سرعت شخص به آن وابسته می گردد. سیگار کشیدن در دراز مدت موجب اثرات منفی بر روی حافظه، IQ و تمرکز می گردد. طبق تحقیقات صورت گرفته اضطراب، ترس و وحشت، خشم و .... در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری بروز می کند. در دراز مدت مشکلات و بیماریهای قلبی عروقی نیز به سراغ این افراد می آید. 

در انتها باید ذکر نماییم که پناه بردن به مواد مخدر و دخانیاتی همچون سیگار و قلیان علاوه بر این که از لحاظ مالی به شما ضررهای هنگفتی وارد می کنند منجر به مشکلات روحی، روانی، جسمی و... می گرددند که شما را از یک زندگی سالم و پر از نشاط محروم می کنند. همین امروز برای نجات خود اقدام نمایید و با مراجعه به موسسه ندای سلامت دکتر فرهاد حبیب زاده رهایی اولین قدم جهت رهایی از این مشکل را بردارید.

ثبت نظر