پنجشنبه, ۲۶ تیر,۱۳۹۹

دلایل تمایل نوجوانان و جوانان به مصرف سیگار

سیگار یک دخانیات پرمصرف و رایج در سطح جهان می باشد و در تمام کشورها در سنین مختلف از این ماده مضر استفاده می کنند. سیگار از توتون تشکیل شده است که حاوی مخدر یا بهتر است بگوییم سم نیکوتین می باشد. البته لازم به ذکر است که سیگار علاوه بر نیکوتین سم و مواد مضر متعددی در خود جابی داده است که بر روی سیستم ایمنی، تنفسی، مغز و اعصاب و.... تاثیرات منفی و جبران ناپذیری بر جای می گذارند. شاید برایتان جالب باشد که دلایل مصرف سیگار به خصوص در نوجوانان و جوانان چیست؟ آیا دلیل مصرف این گروه سنی بالا بردن عزت نفس و احساس بزرگ شدن است یا مصرف والدین و سایر افراد خانواده؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در باره دلایل تمایل نوجوانان و جوانان به مصرف سیگار در اختیارتان قرار دهیم.

ارتباط مصرف سیگار و عزت نفس

طبق تحقیقات گسترده ای که صورت گرفته است پیش بینی شده است در سال 2020 علت مرگ 10 میلیون نفر در طول یک سال مصرف تنباکو باشد. این آمار چیز عجیبی نیست وقتی سیگار عامل سرطان ریه، گردن رحم، کلیه و عامل مهم بروز سکته قلبی می باشد، شاید تا به حال نشنیده اید که هر نخ سیگار 5 دقیقه از عمر شما را کم می کند. در ایران سالانه بین 40 تا 60 هزار نفر به دلیل مصرف سیگار می میرند. دانشمندان و روانشناسان بعد از بررسی های متعددی دریافتند که جوانان معتاد به سیگار نسبت به غیر سیگاری ها مضطرب و بداخلاق تر هستند؛ همچنین درصد چشمگیری از جوانانی که درگیر افسردگی و مسائل تنش زا بودن اعتقاد داشتند سیگار به آن ها آرامش می بخشد. اما همه این ها به کنار ما همه می دانیم عزت نفس و اعتماد به نفس یکی از موارد مهم نشان دهنده سلامت روان می باشد. عزت نفس یعنی تایید شخص درباره خودش و ارزشی که برای خودش قائل است. افرادی که از عزت نفس کم تری برخوردار هستند به جای این که با روش های علم روانشناسی و با افکار مثبت باور خود را نسبت به ارزش هایی که دارند بالا ببرند به موارد پوچ و روش های منفی روی می آورند. شاید از دید افراد مختلف این یک موضوع ساده باشد اما همین احساس عدم اعتماد به نفس و خودباوری یکی از اصلی ترین مسائل بهداشت روانی است و نوجوانان و جوانان برای حل آن به مصرف داروهای ضد افسردگی، مسکن، الکل، مواد مخدر و سیگار روی می آورند. جالب اینجاست محققان معتقدند که کودکانی که عزت نفس ندارند در آینده به احتمال زیاد به سیگار روی می آورند تا این کمبود را با روش کاملا غلط جبران نمایند و حتی تمایل دختران با عزت نفس پایین برای مصرف سیگار بیشتر از پسران می باشد.

ارتباط خانواده با مصرف سیگار

بارها این پیام را شنیده اید که کودکان می بینند. آری کودکان اولین الگویی که در زندگیشان پیدا می کنند خانواده و اطرافیان نزدیکشان است. محقیقن معنقدند که نوجوانان و جوانانی که خواهر و بردر سیگار ی داشته اند تمایل زیادی برای مصرف سیگار از خود بروز می دهند و حتی زمانی که والدین سیگاری باشند این تمایل بیشتر خواهد شد و کودک از همان سن کم مصرف سیگار را یک مورد کاملا عادی می پندارد و در سنین بالاتر بدون نگرانی از مشکلاتی که با مصرف سیگار برایش ممکن است پیش بیاید به این دخانیات مضر تمایل پیدا می کند. شاید جالب باشد که بدانید درصد افرادی که عزت نفس پایین داشته اند و به سمت مصرف سیگار رفته اند بسیار کمتر از افرادی ست که والدین و خانواده سیگاری داشته اند و از این طریق به مصرف سیگار روی آورده اند. 

موسسه ترک سیگار دکتر فرهاد حبیب زاده

موسسه ترک سیگار دکتر فرهاد حبیب زاده یکی از موسسات فعال در زمینه ترک سیگار و مواد مخدر می باشد که با روش های علمی سالهاست به هموطنان عزیزمان خدمات ارزشمندی ارائه می نماید و با نهادهای مختلفی در این زمینه همکاری قابل قبولی داشته است.

ثبت نظر