چهار شنبه, ۱۸ تیر,۱۳۹۹

رابطه سیگار و بیماری های مختلف

اگر از اشخاص مختلف درباره ضرر و مشکلات سیگار کشیدن بپرسید اولین چیزی که به شما می گویند سرطان ریه و تخریب این عضو حیاتی از بدن می باشد، اما با تحقیقات گسترده ای که سال ها در این زمینه صورت گرفته است محققین به عوارض بیشتری از مصرف سیگار پی برده اند که در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری در مورد رابطه سیگار و بیماری های مختلف در اختیارتان قرار دهیم.

مواد تشکیل دهنده سیگار

شاید برایتان جالب باشد که سیگار از 4 هزار نوع ماده سمی تشکیل شده است و همه ما ماده اصلی تشکیل دهنده آن که نیکوتین نام دارد را می شناسیم. نیکوتین عامل اصلی اعتیاد به سیگار است و یک محرک سیستم عصبی مرکزی به حساب می آید. یکی دیگر از مواد تخریبی سیگار تار نام دارد که از بنزوآپین تشکیل می شود و عامل اصلی سرطان زایی می باشد. علاوه بر این منواکسید کربن، آمونیاک، آرسنیک و مواد مختلف دیگر از اجزای مضر تشکیل دهنده سیگار می باشند. لازم به ذکر است که کاغذ و فیلتر سیگار نیز از نواد نگهدارنده، چسب، اسانس و... تشکیل شده اند که آن ها نیز به نوبه خود آسیب های جدی بر بدن وارد می کنند.

سیگار عامل چه بیماری هایی است؟

سیگار علاوه بر مشکلاتی که برای دستگاه تنفسی و قلب و عروق به وجود می آورد یکی از دلایل مشکلات بزرگ و کوچکی است که به مرور زبان شخص مصرف کننده با آن ها موجاجه می شود. در ادامه به تعدای از مشکلات و بیماری هیا ناشی از سیگار اشاره می کنیم:

از دست دادن اشتها و کاهش وزن یکی از عوارض مصرف سیگار می باشد که با ترک آن این مشکل به راحتی برطرف می گردد. دانشمندان معتقدند افرادی که سیگار مصرف می کنند تمرکز انجام کارهای ظریف و حساس را از دست می دهند و هنگام انجام این امور دستانشان دچار لرزش می گردد؛ علاوه بر این موارد این افراد از لحاظ بینایی نیز دچار اختلال می شوند. سیگار نقش مهمی در آسیب پوست و مو دارد و زنان و مردان سیگاری نسبت به همسالان خود 5 الی 10 سال پیرتر نشان می دهند. چین و چروک، تغییر رنگ پوست و لب، ریزش مو، تنگی مجاری تنفسی، خرابی دندان، افزایش ضربان قلب و فشار خون، آب مروارید، دیابت و مواردی از این قبیل جزء مشکلات و بیماری های ناشی از مصرف سیگار می باشند. علاوه بر این باید در نظر بگیریم سیگار آسیب هایی به زنان وارد می کند که ممکن است فرزندانشان نیز دچار مشکلاتی گردند. برای مثال در دوران بارداری از طریق خون نیکوتین وارد بدن جنین می شود یا در دوران شیردهی از طریق شیر مواد سمس ناشی از مصرف سیگار به بدن کودک منتقل می گردند. همچنین زنان سیگاری زودتر از زنان غیر سیگاری یائسه می شوند و دچار پوکی استخوان می گردند. تولد بچه های نارس، ناباروری، سرطان رحم از دیگر آسیب های سیگار برای زنان می باشند.

ثبت نظر