دوشنبه, ۰۶ مرداد,۱۳۹۹

سن آغاز مصرف سیگار و دخانیات در ایران

یکی از دغدغه های مسئولین و خانواده ها پیشگیری از اعتیاد و مصرف دخانیات می باشد. متاسفانه با وجود فرهنگ سازی و تذکراتی که در مدارس و رسانه داده می شود مصرف سیگار روز به روز در کشور ما بیشتر می شود و از آن بدتر پایین آمدن سن اعتیاد و مصرف سیگار است. مدارس و والدین بدون شک نقش اصلی جهت پیشگیری از سیگار و اعتیاد نوجوانان را ایفا می کنند. برای این مهم خانواده باید با ایجاد محیط صمیمانه و روابط دوستانه نوجوانان را به حضور در منزل مشتاق نمایند. در نقطه مقابل مدارس مس توانند نقش مکمل را ایفا نموده و برای نوجوانان بستری را فراهم نمایند که گرفتار دام اعتیاد و دخانیات نگردند. در این مقاله قصد داریم سن اعتیاد و مصرف دخانیات در ایران را بررسی نماییم.

دلایل مصرف سیگار و مواد مخدر

مصرف سیگار و مواد مخدر دلایل متعددی دارد که در ادامه به توضیح کوتاهی درباره آن ها خواهیم پرداخت:

1.عوامل خانوادگی: خانواده نخستین محیطی است که کودک در آن رشد می کند و شخصیتش شکل می گیرد. احساسات، عواطف، عقاید و تفکرات فرد در محیط خانواده و اقوام نزدیک شکل می گیرد. بدون شک در خانواده ای که خشم، روابط سرد و رفتارهای ناشایست وجود داشته باشد نوجوان گرایش زیادی به مواد و محیط های فرار از این جمع پیدا می کند. علاوه بر این در خانواده ای که پدر، مادر، خواهر و برادر به سیگار و مواد مخدر اعتیاد داشته باشند بدون شک کودک و نوجوان نیز تمایل به مصرف مواد پیدا می کند.

 2.دوستان: دوستان یکی از نقش های مهم در شکل گیری شخصیت فرد ایفا می کنند. طبق ضرب المثل معروف " کمال هم نشین در من اثر کرد" با گذر زمان رفتار ما شبیه به رفتار اشخاصی است که با آن ها نشست و برخاست می کنیم. بارها با یک تعارف ساده سیگار، شخص گرفتار دخانیات می گردد و گاهی شاید خود شخص تمایلی به تجربه مصرف سیگار نداشته باشد اما به دلیل این که قدرت نه گفتن ندارد دست رد به سینه رفیق و دوستش نمی زند.

 3.عوامل اجتماعی: الگو گرفتن از اشخاص یکی از دلایل مصرف سیگار می باشد. بارها مشاهده شده است که بازیگران یا فوتبالیست ها در فیلم یا تصاویری که از آن ها منتشر می شود در حال مصرف قلیان و سیگار می باشند که همین تصاویر موجب می شود نوجوانان و جوانانی که طرفدار آن شخص مهم می باشند به تقلید از او به مصرف سیگار و قلیان روی آورند.

4.نداشتن دانش کافی: گاهی شخص مصرف کننده اطلاعات کافی از عوارض مصرف سیگار و مواد مخدر ندارد یا برای مثال اعتقاد دارد مصرف سیگار و قلیان مانند تریاک، هروئین، شیشه و.... نیست در نتیجه با همین افکار اشتباه به سراغ مصرف سیگار و قلیان می رود.

سن شروع مصرف سیگار در ایران

بارها تیتر اول رسانه ها خبر سن مصرف سیگار در ایران بوده است و شاید اکثر ما با شنیدن این خبرها که سن مصرف سیگار در ایران به 14 سالگی، 11 سالگی و حتی خردسالی رسیده است تاسف خورده ایم. طبق آمار وزات بهداشت در دهه 50 سن آغاز مصرف دخانیات 20 سالگی بوده است که در دهه 60 و 70 به 18 سالگی کاهش یافته است اما در سال های اخیر در دهه 90 متاسفانه سن مصرف سیگار به 11 الی 14 سالگی نزول پیدا کرده است که این آمار وحشت زا نوید یک جامعه لبریز از مشکلات جسمی و روحی را می دهد. حال برای حل این مشکل باید چه کرد؟ خانواده ها باید در ابتدا به اصلاح روش زندگی خود بپردازند، افزایش اعتماد به نفس، آموزش روش های تصمیم گیری سریع، بالا بردن قدرت نه گفتن به افراد مختلف روش های مهمی برای پیشگیری از اعتیاد به سیگار و سایر مواد مخدر نوجوانان و جوانان می باشد. خانواده ها لطفا به فرزندانتان بیاموزید با سیگار نفس خود و جامعه را بند نیاورند.

ثبت نظر