چهار شنبه, ۱۱ تیر,۱۳۹۹

سیگار کشیدن در دوران بارداری و شیر دهی

چرا سیگار کشیدن در بارداری خطرناک است

دودسیگار حاوی بیش از 4000 مواد شیمیایی است از جمله: سیانید و سرب و حداقل 60 ترکیب سرطان زای دیگر. زمانیکه در طول بارداری سیگار می کشید این سم وارد جریان خون شده که تنها منبع اکسیژن و مواد غذایی جنین است. نیکوتین و مونوکسید کربن این دو ماده سمی همه عوارض مربوط به سیگار کشیدن در بارداری هستند و باعث کمبود اکسیژن در بدن.کمبود اکسیژن میتواند اثرات مخربی بر رشد و پیشرفت نوزاد داشته باشد.به طور متوسط سیگار کشیدن در طول بارداری احتمال زایمان زودرس یا با وزن کم را دو برابر میکند. سیگار کشیدن خطر ابتلا به مرده متولد شدن کودک رانیز دو برابر میکند.

سیگار کشیدن در دوران شیر دهی

مادران سیگاری علارغم اینکه با کشیدن سیگار به بدن خوداسیب میرسانند ولی مضطرب سلامتی نوزاد خود هستند.

اولین روزهای تولد نوزاد برای مادر میتواند روزهای تنش زایی باشد و سیگار کشیدن یکی از راههایی است که زنان استرس و تنش های روحی خود را تسکین میدهند. نیکوتین موجود در سیگار یک ماده روان گردان است که در واقع یکی از اعتیاد آورترین مواد بحساب می آید و ترک آن سخت.

براساس تحقیقات دکتر حبیب زاده: در صورتیکه درست پیش از شیردادن به نوزاد سیگاربکشید نیکوتین موجود در سیگار از طریق شیر به بدن نوزادتان منتقل میشود. دوام نیکوتین در حدود یک ساعت ونیم است و این بدان معناست که نیکوتین تا دست کم 3 ساعت پس از سیگار کشیدن همچنان در شیر مادر باقی میماند.

ثبت نظر